5 tips til at komme godt i gang med AdWords

Mange føler de står foran en stor udfordring når de skal i gang med AdWords. Det er forståeligt, for man kan mangt og meget med AdWords, så meget det kan virke uoverskueligt.

Det skal du ikke tage så tungt. Ved at holde sig til nogle få punkter, kan du komme rigtig godt i gang, uden alt for store anstrengelser og uden at være alt for usikker. De 5 vigtigste punkter er følgende:
AdWords profit

  • Sæt et max budget (og evt. løbetid)
  • Sæt den rette pris pr. klik
  • Segmenter geografisk
  • Hav så høj relevans som muligt
  • Revurder indsatsen løbende

Inden jeg beskriver de fem punkter nærmere, vil jeg lige tilføje at jeg baserer det på der kun køres med tekstannoncer og ikke på displaynetværket, da det er oplagt at starte med dette. Dette setup performer generelt bedre, da man udnytter pull-effekten ved at “svare” på søgernes behov, frem for at “pushe” sit produkt ud på forholdsvis relevante sider.

 Sæt et max budget, og evt. løbetid

På den måde sikrer du at det hele ikke løber løbsk. Hvis du er ude på at afprøve AdWords for en kortere periode, er det en rigtig god idé at sætte en slutdato på dine kampagner. Et max budget sikrer at I ikke bruger flere penge end aftalt med din chef eller lignende, på at teste AdWords.

Sæt den rette pris pr. klik

Der er to måder at gribe dette an på: Er fokus på profit, eller er fokus på branding? Ved fokus på profit bør du udregne hvad din max. pris pr. klik er, ud fra din avance og din forventelige konverteringsgrad, og dermed sikre at prisen hele tiden er så lav som mulig, mens omsætningen er så stor som muligt. Fokuserer du mere på branding, kan du tillade dig at have lidt højere priser, der sikrer du snupper en af de øverste pladser i AdWords, og sikres mest muligt profilering på dine valgte søgeord. Uanset hvad, så kommer du til at ændre på dine klikpriser mange gange, jf. sidste punkt.

Geografisk segmentering

… Er en meget brugbar feature i AdWords systemet hvis man er lokalt forankret, f.eks. en restauration med levering, en håndværker eller lignende, som kun henvender sig til den lokale og omkringliggende befolkning. Sørg for at sætte geografisk segmentering til f.eks. x antal km rundt om byen, eller vælg forskellige byer. På den måde slipper du for mange irrelevante klik fra andre dele af landet, som du ikke henvender dig til.

Sørg for at have høj relevans

Din relevans mellem dine annoncer og søgeord har meget at sige. Det nytter ikke at sætte 20-50 søgeord ind, og lade dem alle vise den samme annonce. Del dine søgeord op i (annonce)grupper, og skriv dine søgeord med ind i annoncerne, sammen med tydelig call-to-action, unique selling points og/eller tydelig indikation af hvad man får hvis man klikker på annoncen. Jo mere relevant du kan gøre annoncerne i forhold til søgeordene, des bedre virker annoncerne, samtidig med irrelevante kliks sorteres fra. Et godt udgangspunkt er at samle ental, flertal og evt. synonymer i samme annoncegruppe.

Revurder og evaluer løbende

Brug lidt tid pr. dag, uge eller måned alt efter hvor stor jeres AdWords konto er, og hvor meget trafik den trækker, til at gennemgå annoncer, søgeord o.l. Tilføj gerne negative søgeord for at sortere irrelevante kliks fra. En god ting er også altid at have 2-3 annoncer kørende samtidig et stykke tid, revurdere dem og fjerne den der performer dårligst, som så erstattes af en ny annonce. På den måde sikrer man altid at høje effektiviteten af annoncerne.

Følger du disse fem punkter, kommer du uden tvivl godt fra start. Hvis du har specifikke spørgsmål, så tøv endelig ikke med at spørge løs. Så svarer jeg efter bedste evne.

Gør dit netværk klogere. Del!

Tags:

Læg en kommentar