Sådan laver du CTA knapper på Facebook opslag
Måske har du set dem før, måske anede du ikke de eksisterede – men det gør de, og det er faktisk ganske nemt at lave CTA knapper på et Facebook opslag.
Du skal have fat i Facebook Powereditor for at lave dem. Find den side du vil oprette et opslag på, og tryk på “create post” foroven. Det giver dig følgende skærmbillede.
Her vælger du om dit opslag er foto, video, link osv., og udfylder ellers de felter der skal udfyldes. Det vigtigste i denne omgang, er feltet “Call to Action”. Det er her du vælger hvilken knap du vil sætte på dit opslag. Pt. er der følgende fem muligheder.
Så let kan det gøres. Du skal bare lige huske at publicere dit opslag også. Så kan det komme til at se sådan ud:
(Her lå ind indlejret Facebook post, som siden er forsvundet)
Hvad gør en CTA knap godt for?
En CTA knap hæver ofte klikraten på et opslag, da det ligger dybt i os psykisk at en knap er til for at blive klikket på. Sådan har det været siden vi startede med at bruge internettet, og derfor er vi vant til det. Udfordringen ved disse knapper er dog at vi kun har fem forskellige, og forud definerede knapper, som vi kan gøre brug af. Derfor skal vi lige tænke os om en ekstra gang, for at få vores kommunikation til at sidde lige i skabet.
Jeg vil næsten garantere du kan opleve succes hvis du bruger dem til f.eks.:
- At få folk til at signe op til dit nyhedsbrev
- At drive trafik til din blog, infographics o.l.
- At få folk til at downloade din e-bog eller lignende
- At få folk til at signe op til et webinar
- At købe et bestemt produkt du har fremhævet
I øvrigt kan man også bruge disse knapper til betalte ads på Facebook, men husk at tænke godt over din kommunikation, og ikke bruge knapperne på alle opslag.