Dennisslj – Online Marketingkonsulent

Lad mine 12+ års erfaring med SEO komme jer til gode

Søgemaskineoptimering, også kaldet SEO, er en øvelse der består i at få jeres website til at rangere godt i søgemaskinerne, når der søges på noget som er relevant for det I tilbyder.

Når man i dagens Danmark mangler noget – en service, et produkt eller sågar bare information, vil langt de fleste hive mobilen op ad lommen, og søge efter netop dette. Om det er via Siri, Google Assistenten eller direkte i et søgefelt på Google/Bing, så er resultatet det samme: Er I ikke synlig i toppen af søgeresultaterne, så eksisterer I ikke.

Jeg har gennem mere end 12 år hjulpet både store og små virksomheder, lokale som internationale, med at blive mere synlige i søgemaskinerne med SEO. Lad os snakkes ved om mulighederne for at gøre jer mere synlige, og hæve omsætningen fra søgemaskinerne.

Skal vi snakkes ved?

Hvorfor bruge penge på SEO?

Er I ikke til stede i toppen af søgemaskinerne, så eksisterer I ikke!

Brugerne har i dag meget lidt tålmodighed, og finder de ikke det resultaterne i toppen af søgemaskinen relevant, så vil de oftere hellere ændre på søgningen, end at bladre videre ned i resultaterne. Derfor er I nødt til at være synlige!

SEO giver langvarige resultater

Det gode er dog, at det arbejde der lægges i at blive synlig, ofte lønner sig i lang tid, i hvert fald når det gøres ordentligt. Selvfølgelig skal man være opmærksom på at konkurrenterne ikke overhaler en indenom, men med den rette strategi, kan man holde sig længe i førerpositionen, med ganske lidt vedligehold. Med andre ord er SEO en kanal med forholdsvis høj ROI, når det gøres rigtigt.

SEO er ikke en genvej

Tror I at SEO er nemt og hurtigt, så tager I fejl! AI har lettet processen meget, men den bedste optimering er grundig og detaljeret – især hvis den skal vare ved og give langvarige resultater.

Desværre findes der jo budgetter som sætter grænsen for hvor meget man kan trykke på speederen, så ofte er en stor del af arbejdet at få lagt den rette strategi, med de rette fokusområder m.m., for hurtigst muligt at opnå succes – for SEO skal jo gerne tjene sig selv hjem igen.

Computer der viser vækst i Google Analytics

Min tilgang til SEO

Jeg tager altid udgangspunkt i den aktuelle case, ud fra en grundigere snak, men oftest ligner processen det nedenstående.

For at få succes med SEO, vil jeg anbefale vi bryder det op i fokusområder. Nogle af de fokusområder der vil give mening at udvælge, kan f.eks. være:

  • Produkter/ydelser I tjener mere på end andre
  • Produkter/ydelser I gerne vil sælge mere af
  • Ydelser I er de bedste til at udføre
  • Branding (vis jeres ekspertise frem)

Når fokus er udvalgt, laver jeg en grundig søgeordsanalyse – enten på alle områder, eller på udvalgte valgte områder.

Søgeordsanalysen indeholder en masse data, bl.a.:

  • Hvilke ord bruger jeres potentielle kunder når de søger?
  • Hvor mange søger månedligt på disse søgeord?
  • Hvilken underside bør søgeordet rangere på?
  • Hvad er konkurrencen/sandsynligheden på at rangere på søgeordet?

Og meget mere – det er nærmest kun fantasien der sætter grænser for hvilke data vi kan trække ind.

Med disse data kan vi prioritere det kommende arbejde, så vi både får identificeret de lavthængende frugter vi kan plukke straks, og samtidig får sat arbejde i gang på de tunge emner, som kræver meget arbejde.

Har I et moderne CMS eller webshopsystem, så er du garanteret ret godt kørende. Over årene er mange af de “dumme fejl” i systemerne udryddet.

Jeg anbefaler dog at vi som minimum ser på om der er nogle tekniske hindringer, som gør at I er dårligt stillet. Og bare rolig – jeg tager gerne snakken med udvikler, efter vi sammen har prioriteret hvad der skal løses.

Når søgeordsanalysen er klar, og vi ved hvilken vej vi skal køre, skal vi “bare” trykke på speederen.

Det bedste indhold er typisk det I selv kan skrive, da I ved meget mere om jeres produkter eller ydelser end jeg gør. Jeg stiller gerne et framework op, som letter din tekstproduktion, og kan derefter berige jeres tekster med yderligere optimering.

Jeg kan også skrive teksterne for jer. Sammen aftaler vi forholdene, så arbejdsgangen passer til de ressourcer I har. Vi kan skrive lynhurtigt med AI, men skal måske bruge en del tid på faktacheck o.l., eller gå mere grundigt til værks, men producere mindre indhold. Alt det finder vi ud af i fællesskab.

Jeg skal gerne tage mig af den tekniske del og tjekke op på bl.a.:

  • H1 overskrifter
  • H2 overskrifter
  • H3 overskrifter
  • Formatering
  • Struktur
  • Interne links
  • Struktureret Data
  • osv.

Jeg overvåger vores indsats ud fra de parametre vi bliver enige om. Oftest måles der f.eks. på:

  • Rangering i søgemaskinerne
  • Visninger i søgemaskinerne
  • Klik/trafik fra søgemaskinerne
  • CTR i søgemaskinerne
  • Time on site/tiden der bruges på siden
  • Konverteringer fra søgemaskiner
  • Osv.

Nogle gange oplever vi at det vi optimerer, ikke performer så godt som ønsket. Når dette identificeres, går jeg tilbage og analyserer på hvorfor, samt optimerer yderligere ud fra de fund jeg gør mig.

På samme måde kan vi også se tilbage på kritiske søgeord, og sikre vi altid er foran konkurrenterne.

Selvom det siges at “content is king”, og jeg har set sider gå fra en placering over 100, til en placering på side 1, blot ved at producere godt indhold, så er det ikke altid det er nok.

Søgemaskiner ser i dag også meget på ekspertise, autoritet og troværdighed (E-A-T). Der er flere måder at arbejde med dette, men noget af det indebærer at få andre hjemmesider til at linke til jeres, hvilket du måske har hørt omtalt som linkbuilding.

Dette er også en del af den daglige værktøjskasse, og kan arbejdes med på mange måder, alt efter budget.

Vigtigst for nogle er måske den månedlige rapportering. Jeg ønsker at mit arbejde er gennemsigtigt, og at der er klare linjer for processen, hvor langt vi er, hvem der har ansvar for hvilke opgaver osv.

Derfor får I som minimum en afrapportering som indeholder en beskrivelse af hvad tiden er brugt på, hvad tiden bruges på i næste måned og hvordan det hele står til.

Jeg er meget fleksibel og laver gerne større eller mindre afrapportering efter jeres valg, dog ikke oftere end på månedsbasis.

Hvad koster SEO?

Løsningerne er typisk bygget op om en retainer-model, hvor vi indbyrdes aftaler hvor mange timer der bruges pr. måned. Jeg har som sådan ikke et minimum antal timer I skal købe, men det giver sjældent mening at bruge under 3 timer pr. måned.

Min timepris afhænger af en nærmere snak om krav, forventninger, konkurrence m.m., og starter ved 800 kr. ex. moms pr. time.

3 fordele med SEO

Derfor skal I vælge mig til SEO

Gennem de mere end 12 år jeg har arbejdet med SEO, har jeg gjort mig erfaringer indenfor stort set alle brancher lige fra den lokale tømrer, til den multinationale webshop. Jeg har både siddet med rugbrødsarbejdet og været chef/leder for et team, og har dermed også erfaring hele vejen rundt om arbejdet.

Jeg har erfaring med bl.a.:

  • B2C
  • B2B
  • P2P (people to people)
  • Webshops
  • Saas (software as a service)
  • Leadgenerering

Og meget mere – ja jeg fristes til at sige jeg har prøvet det hele, eller i hvert fald tæt på.

Jeg er stærkest på strategi og teknik, men kan også sagtens skrive en god tekst som både rangerer højt, og bruger psykologiske virkemidler til at fange læseren.

Derfor skal I ikke vælge mig til SEO

Vil I have hurtige resultater, så overvej om ikke en betalt annoncering i søgemaskiner eller sociale medier er smartere? Jeg hjælper gerne med video og content til dette, men lader andre dygtige mennesker om at opsætte annonceringen og effektmålingen.

Vil I lade mig gøre alt – helt fint. Men du skal være bevidst om at selvom du overlader nøglerne til mig, vil der stadig være en masse strategiske beslutninger du skal forholde dig til. Vi skal nok finde et niveau der passer til jeres ressourcer, men jeg kan max være 95 % selvkørende. Der er tale om samarbejde i ordets reneste forstand.

Arbejder I med erotisk indhold er det fint nok, men vær opmærksom på at det bliver en hård kamp, som hele tiden modarbejdes. Derfor løber det typisk op i pris.

Mere end 12 års erfaring med SEO

Et lille udpluk af brancher og produkter jeg har erfaring med at markedsføre efter 12 år i bureauer, er f.eks.:

  • Håndværkere
  • Kontorindretning
  • Begravelsesforretninger
  • Modetøj
  • Chokolade
  • Sko
  • Smykker
  • Arbejdstøj
  • Køkkener
  • Biler (både salg og leasing)
  • Sportsudstyr og -tøj
  • Legetøj
  • Hoteller
  • Fagforeninger/A-kasse
  • Fitnesskæder
  • Tandlæger/klinikker
  • Værktøj
  • Højskoler
  • Negleklinikker
  • Fysioterapeuter/Osteopater
  • Coaches
  • Farvehandlere
  • Optikere
  • Solceller
  • Tag/tagdækkere/tækning af stråtag
  • Og mange flere

Har jeg ikke erfaring fra jeres branche eller med dit produkt, så er jeg hurtig til at sætte mig i jeres sted, og forstå jeres problemstillinger. Dem tager vi selvfølgelig højde for, når vi sammen eksekverer på jeres SEO.

Vil I have mere synlighed og flere kunder?

Jeg kunne sagtens skrive side op og side ned om diverse SEO teknikker, content, linkbuilding, outreach, struktureret data, Google Business og meget mere – men skal vi ikke bare hellere se hinanden an?

Jeg kommer gerne forbi jer hvis I holder til i Syddanmark eller lidt længere væk, men tager også gerne bare et kort online-møde. I kan booke mig ind når det passer jer lige her.

Jeg glæder mig til at høre mere om jer og jeres virksomhed.