SEO guide 3: Skab trafik til siden
Velkommen til tredje del af min SEO guide, en fortsættelse af del 2 – Få dine sider til at ranke.
Del 3 går tæt på trafik-delen. Man kan nemlig sagtens ranke godt, uden at trække ret meget trafik ind på sin side. Det kan der være forskellige grunde til, men ofte er det pga. kommunikationen og budskaberne du viser i søgemaskinernes søgeresultater – altså i titles og meta descriptions.
Det handler ikke blot om at præsentere sin side, sit produkt eller sin service. Det handler i høj grad også om at lokke den besøgende ind på siden. Det kan man gøre på mange måder, men nogle gode tommelfingerregler er:
- Sørg for at dine titles er kommunikative, og ikke bare lister søgeord op.
- Anvend unique selling points (gratis fragt, hurtig levering osv.) i dine titles og/eller descriptions.
- Brug gerne bydeform, og actions som “nu”, “her” o.l.
- Eksperimenter evt. med ASCII tegn som pile o.l.
Kigger vi på en title, som gerne skal være så tæt på 65 tegn som muligt, så kan man for eksempel skrive noget “action” med ind i den, ved at skrive følgende:
Billigt spabad – Find nye billige spabade med gratis levering her
Ved at slutte af med “her”, lokker det lidt flere folk til at klikke på resultatet. Det samme gør sig gældende i descriptions, hvor der er endnu større muligheder for at skrive mere om sine USP’er, som allerede inden de besøgende er på sitet, kan være med til at påvirke deres køb, ved at sætte dem i den rigtige stemning.
Alt i alt handler det altså om at kommunikere action til sin målgruppe, og gerne med nogle lidt “lokkende” vendinger. På den måde trækkes trafikken ud af de gode rankings.
Linkbuilding kan give trafik
Det samme gør sig gældende når du bygger links ind til dit site. Som jeg tidligere har været inde på, så er få gode links, bedre end mange links fra en splog. Det giver også mere mening at få et link i medierne, end en ukendt splog når snakken falder på trafik. På en splog er der ingen der falder over linket, og det giver derfor ingen trafik.
Det stiller selvfølgelig også større krav til dig, når du skal formulere din tekst. Du skal i endnu højere grad fokusere på læsbarhed og værdi, og ikke kun på at Google skal kunne se sammenhængen. Men tag mig på mit ord, når jeg siger at bare ét godt link på et større mediesite kan skabe trafik. Det er før set at sites går ned fordi de ikke kan holde til presset – især hvis det er et hot emne.
En måde du kan bygge links og samtidig skabe trafik på, er via linkbait. Det vender jeg tilbage til i et kommende blogindlæg. Indtil da, er du velkommen til at skrive en kommentar eller erfaring herunder.
Tags: IRTA, meta description, title tag
