Dennisslj – Online Marketingkonsulent

Onsite SEO anno 2014

Onsite SEO anno 2014

Google ændrer hele tiden deres algoritmer for hvordan de vurderer (ranker) god kvalitet, og dermed hvilke hjemmesider, shops m.m. som skal ligge øverst på søgninger på Google. Mange af deres variabler i algoritmen, kender vi ikke, men til gengæld kan vores erfaringer i branchen, sammenholdt med Googles guidelines for webmastere, give os gode praj om hvad der virker.

Det er vigtigt altid at huske på, at Google gerne vil servicere deres brugere bedst muligt. Derfor handler det mere og mere i høj grad om at have brugeren i fokus, og ikke Googles algoritmer. Især i 2014.

Onsite optimering omfatter mange aspekter, så lad os prøve at bryde det ned i lidt mindre fokusområder.

Meta tags

Title tag er stadig en af af de vigtigste faktorer du kan ændre på – faktisk lige pt. den vigtigste. Hold dig til ca. 65 tegn, og lad de vigtigste søgeord komme så langt til venstre som muligt. Gør den sigende og giv brugerne lyst til at klikke på den, via god kommunikation.

Meta description bruges ikke til ranking og har ingen indflydelse SEO mæssigt. Brug dog gerne tid på at kommunikere dine USP’er, eller lignende som kan “lokke” brugeren til at klikke ind på netop din side.

Meta keywords bliver ikke brugt, så se bort fra dem.

Indhold/brødtekster

Content is king er en meget udbredt saying, og det passer stadig langt hen ad vejen. Dine tekster skal være i god kvalitet, og give brugeren værdi i form af f.eks. viden om de produkter du sælger. På det danske marked giver 250-300 ord en mærkbar effekt. Mere er ofte bedre, så længe det er relevant. Du kan evt. vælge at gemme noget af teksten væk, eller lægge lidt tekst i toppen, og mere uddybende tekst i bunden hvis det f.eks. drejer sig om en webshop. Husk dog at Google altid skal kunne læse det hele, især hvis du laver en “læs mere” knap.

Sørg for ikke at have tynde sider uden ret meget tekst og indhold, som kan “fanges” af Googles Panda. Kigger vi på keywords,  så lad gerne dine keywords indgå i teksten, men kun i en naturlig kontekst. Lad være med at “stuffe” keywords ind – det bliver blot anset som spam. Brug gerne varianter og synonymer af dine keywords, så længe det giver mening.

Dine tekster må også meget gerne  opfordre til engagement, som f.eks. kommentering, deling eller lignende – direkte eller indirekte. På den måde vokser dit indhold med tiden, eller du får naturlige links automatisk.

Overskrifter

Brug en H1 overskrift pr. side, og kun én. Heri indgår selvfølgelig det/de vigtigste keywords. Har du brug for at dele din tekst op for overskueligheden, og læsbarhedens skyld, så brug gerne H2 overskrifter til at dele dem. Heri skriver du selvfølgelig også dine vigtigste keywords, så længe det giver mening.

Struktur og navigation

Du kan stadig med fordel bruge søgevenlige URL’er, altså adresser der ikke ligner ?id=23547, men i stedet har beskrivende tekst som f.eks. /produkter/haveslanger/. Det er heldigvis standard i mange systemer efterhånden. Sørg også for at have så få lag/niveauer som muligt. Gør det nemt for Google at overskue siden med en flad struktur og en god menu, og opret evt. et sitemap.

Hold dine kategorier til et keyword, samt variationer af dette (og evt. synonymer). Kommer du for langt væk fra det oprindelige keyword, er det i mange tilfælde en god idé at oprette en ny side/kategori til dette.

Billeder

Google kan ikke læse billeder. Til gengæld kan de læse filnavne, alt tekst og title tekst, så brug gerne dine keywords disse steder, stadig i en naturlig kontekst.

Teknik

Google er begyndt at kigge mere og mere på det tekniske. Desværre er det ude af manges hænder, og overladt til ens webhost/leverandør. Det du selv kan være opmærksom på, er at siden f.eks. loader hurtigt. Hvis en side er – 10 til 15 sekunder om at loade, så kan en forbedring her, også give en lille effekt. Mange bække små, gør en stor å. Vær også opmærksom på at dit site er tilgængeligt for mobilbrugere, som der komme flere og flere af. Hav gerne responsivt design, eller en decideret mobilversion.

Opsummering

Skal man beskrive onsite SEO anno 2014 op kort, så handler det i grove træk om brugeren og ikke om Google. Skab værdi og kvalitet for brugeren, og sørg for ikke at have tyndt indhold. Så kommer du langt.

Do’s

  • God kvalitet
  • Brugeren i fokus
  • Keywords i naturlig kontekst

Dont’s

  • Tynde sider
  • Keyword stuffing
  • Langsomme sider med uigennemskuelig navigation

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer, så skyd endelige løs nedenfor.

4 Responses

  1. Super god artikel Dennis!

    Ift. til overskrifter så nævner du ikke rigtigt H3 overskrifter og opefter? Betyder det at de ikke er så brugbare mere?

    Og hvordan ser det ud med intern linkbygning? Giver det stadig en stor effekt at linke internt til ens egne sider? 🙂

    Mvh
    Jonas

    1. Tak for kommentaren og rosen Jonas :).

      Grunden til jeg ikke nævner H3 og ned(?)efter, er at de ranker dårligere end brødtekst. Se bl.a. min tidligere kollega Grosen Friis’ indlæg her (nederste afsnit) http://www.onlinepartners.dk/blog/seo-tests-3-sogeordets-placering-i-titler-og-hx-overskrifter

      Interne links kan bestemt være med til at guide Google i den rigtige retning. Har du en kategori/landingsside med haveudstyr, kan interne links til kategorier med haveslanger, river og skovle være en god idé. De er der ofte naturligt i menuen, men har man en god tekst hvor man nævner varer eller kategorier som kunne høre under flere forskellige kategorier, så kan man med fordel lede Google på vej med interne links i selve brødteksten. Interne links bør oftest være med direkte ankertekst.

  2. Super fint blogindlæg Dennis.

    Ja, hvis man har fokus på at skabe godt indhold og give brugerne en god oplevelse, når man faktisk rigtigt langt i søgemaskinerne.

    1. Mange tak Jacob.

      Ja helt bestemt. Jeg har før set folk gå meget op i teknik, gentagelse af keywords i tekster osv. Det her virker meget langt hen ad vejen, og så er det til at forstå.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *